Energieverbruik (dag 9)

19 november 2017 - Vichy, Frankrijk

Energieverbruik

Aan het eind van de middag neemt Mathilde even de tijd om haar energieverbruik van het afgelopen jaar te controleren op de computer. Plotseling hoor ik haar vanuit het niets roepen: ‘Hè, hoe is dat mogelijk?’ De Franse uitroep is behoorlijk expressief en gaat met veel drama gepaard. Ik denk gelijk: Er moet iets verschrikkelijks gebeurd zijn! Nadat ze nog een keer goed gekeken heeft, belt ze haar ouders. Al snel is mij duidelijk wat het probleem is: Haar energieverbruik is bijna verdubbeld in vergelijking tot het vorige jaar. Ze vertelt het met veel drama in haar stem aan haar moeder, die haar wat probeert te kalmeren. Maar ja, moeders zijn over het algemeen niet technisch dus al gauw moet pa er aan te pas komen. Pa is blijkbaar de nuchterheid zelve, dus die begint te relativeren dat ze er geen boterham minder door zal eten en dat er voor ieder probleem een oplossing is. Mathilde barst bijna uit haar voegen! Er ontstaat ruzie door de telefoon want Mathilde verwijt Pa dat hij er niks van begrijpt! Ik zit ondertussen na te denken hoe ik haar het beste kan helpen, maar ik vrees dat mijn Frans niet toereikend is om haar te kalmeren. Na het telefoongesprek krijg ik in detail te horen wat er aan de hand is, dat dit echt verschrikkelijk is en dat ze niet weet hoe ze dit op moet lossen. Ik neem de rol van meelevende luisteraar maar aan en beaam dat dit inderdaad rot voor haar is. Daarna belt ze haar jongste zus, die zo te horen ook met haar meeleeft. Ondertussen is het half tien ’s avonds en hebben we door het gebeuren nog niet gegeten, wat ik overigens niet erg vind want ik zit nog vol van de heerlijke middagmaaltijd.

De hele verdere avond gaat het over het excessieve energieverbruik en ik probeer haar adviezen te geven: misschien kun je de energiemaatschappij bellen en het probleem voorleggen. Wie weet hebben zij een idee waar het aan kan liggen. Of je vraagt aan het bedrijf dat je dak vorig jaar gerenoveerd heeft wat het zou kunnen zijn. Ik herken me zo in haar situatie. Ik ben zelf ook een stresskip als het om problemen gaat waar ik geen controle op heb. Het enige verschil is dat ik dat dan misschien iets minder uitbundig uit, wat meer ‘à la néerlandaise’ zullen we maar zeggen. Als ik in bed lig hoor ik dat ze nog lange tijd met de computer in de weer is in haar slaapkamer.

De volgende dag besluit ik na schooltijd een bloemetje of een plantje voor haar te kopen. Ik leef met haar mee en wil haar een beetje opfleuren. Helaas zijn alle winkels dicht op maandag. Dan morgen maar even kijken, denk ik.

Maar als om een uur of zes ’s avonds de voordeur opengaat, tref ik een heel andere Mathilde aan. ‘Het probleem is opgelost, hoor’, roept ze vrolijk. ‘Eigenlijk was er geen probleem.’ Toch wel enigszins verbaasd luister ik naar haar verhaal. ‘Ik heb zojuist de energiemaatschappij gebeld. Ik heb niet goed gekeken. Ze hebben me uitgelegd dat het verbruik van vorig jaar bij dit jaar is opgeteld. In feite heb ik dit jaar dus minder energie verbruikt dan vorig jaar. Ik heb me dus voor niks druk gemaakt!’ Ze biedt duizend keer haar excuses aan voor haar gedrag van gisteren. Ik leg haar uit dat ik dit ook zou kunnen hebben op een ander vlak dan want volgens mij heb ik me nog nooit echt verdiept in mijn energiegegevens.

Ik beloof binnenkort een Frans Sinterklaasgedichtje voor haar te maken om een beetje de spot met haar te drijven. Ze moet er om lachen en is benieuwd naar het resultaat.

Ik heb van Mathilde toestemming gekregen om dit verhaal te vertellen.

1. Elly Wisse:
    22 november 2017
    Wat een verhaal! Goed om de Franse taal beter te leren.
    groetjes van je vader en moeder