Pilates (dag 5)

15 november 2017 - Vichy, Frankrijk

Pilates

Vanavond ben ik door mijn gastvrouw Mathilde uitgenodigd om mee te gaan naar pilates. In het woordenboek zoek ik nog snel wat woorden op over het menselijk lichaam. Het wordt vlak bij haar in de buurt gegeven dus we gaan er lopend naar toe. Sportkleding heb ik niet bij me, maar hocus pocus pilatus pas… tover ik toch een legging en een T-shirt met lange mouwen uit mijn koffer. Dat is voldoende voor pilates. Ik weet niet precies wat me te wachten staat; ik laat me gewoon verrassen. Later ontdek ik dat het ontspanningsoefeningen zijn waarbij je de spieren eerst aanspant en ze dan ontspant. De sessie vindt plaats in een soort wijkgebouwtje met een bar. Het ziet er sfeervol uit. De instructrice begroet ons vriendelijk en vervolgens leggen Mathilde en ik ons matje ergens achterin de ruimte neer. Wat me verbaast is dat bijna de helft van de deelnemers veel te laat arriveert. Mathilde legt me later uit dat dat heel normaal is. Men mag komen wanneer het uitkomt en wanneer men wil want haasten is uit den boze! Alles draait immers om ontspanning! Omdat ik me goed moet concentreren op de instructies, de oefeningen na moet doen en daarbij ook nog moet nadenken over mijn ademhaling, is het voor mij alles behalve ontspannen! Ik moet regelmatig lachen om mijn eigen onhandigheid en de instructrice lacht met me mee. De woorden aspirer, expirer en relâcher vallen regelmatig. Zo zijn we met zo’n 15 man iets meer dan een uur bezig om ons lichaam uit te rekken en daarna weer te ontspannen. Hierna is het tijd om ‘in slaap te vallen’. Iedereen gaat op zijn matje liggen onder een deken. We krijgen nu zo’n driekwartier mindfulness met op de achtergrond ontspanningsmuziek. De bedoeling is om helemaal te ontspannen en in het hier en nu te zijn. Aan het gesnurk te horen nemen een paar mensen dit wel heel serieus; ze vallen letterlijk in slaap. Zelf ben ik eerlijk gezegd blij als de sessie afgelopen is want na een kwartier voel ik al mijn botten al en ik moet verschillende keren van houding veranderen om het uit te kunnen houden. Volgens de instructrice komt dit door een gebrek aan ervaring. Nooit geweten dat je je kunt trainen in comfortabel liggen op een matje van een paar millimeter dik!

Omdat het koud is buiten brengt een vriendin van Mathilde ons naar huis met de auto. Voordat we wegrijden moeten eerst de ruiten gekrabd worden.

Franse pilates was een bijzondere ervaring. Ik denk niet dat ik de Nederlandse variant uit ga proberen.

Onverstaanbare klasgenoten

Ik begin steeds meer bewondering voor de docenten te krijgen! Hoe is het mogelijk dat zij al die buitenlandse leerlingen kunnen verstaan! Bij vlagen herken ik wat woorden -een Ierse en een Australische klasgenoot zijn redelijk te verstaan- maar de meeste leerlingen versta ik niet of nauwelijks. En het gekke is: Ze verstaan elkaar wel! Ik zal eens aan een docent vragen hoe ik mijn flaporen moet afstellen om op dezelfde golflengte te komen.

Vandaag is het onderwerp het ontstaan van de Franse taal, de dialecten en waar men vroeger vond dat het puurst Frans werd gesproken. Lange tijd vond men dat dat het geval was in het kastelengebied aan de Loire (midden Frankrijk) waar de koningen verbleven. Na de pauze vermaken we ons op de computers in de informaticazaal. Gelukkig is het de bedoeling dat we alleen maar naar het nieuws luisteren en proberen zoveel mogelijk informatie per nieuwsitem op te vangen. Iets typen op de computer is niet nodig en dat is maar goed ook want ik ben niet handig met azerty-toetsenborden!

Vandaag heb ik me bij het cultuurbureau van de school ingeschreven voor een excursie naar Lyon, a.s. zaterdag. Ik heb er zin in. Het is een prachtige stad, zeggen ze!

Ter illustratie heb ik wat nieuwe foto's toegevoegd.

P.s. dank voor jullie leuke reacties!

1. Jelle:
    16 november 2017
    weer een leuk verhaal Lydia! We leven met je mee.

Jelle
  2. Elly Wisse:
    16 november 2017
    Wat een ervaringen!! Een andere manier om de Franse taal meester te worden. Blijf kraken en ga zo voort!!
    Groetjes, pa en ma